lördag 15 september 2012

Bloggfråga v. 36: Hanna, Huset, Hunden


  1. Så, nu tänker jag äntligen publicera mitt svar på bloggfrågan från v.36, men bättre sent än aldrig. Det här inlägget ska alltså handla om den där boken vi läste och diskuterade på lektionen: "Hanna, Huset, Hunden". 

Min första reaktion när vi läste boken? "Vad är det här för knäpp bok?" och "Den som skrivit den här måste definitivt varit hög"  Den var ologisk, allmänt konstig, en aning läskig och bara helt knäpp. Jag var extremt skeptisk och förstod ingenting, vilket gjorde mig aningen frustrerad. Men naturligtvis, så som det alltid är med konstiga saker, måste det finnas någon finurlig liten undermening med boken. Men hur jag än vände och vred på det kunde jag inte hitta den där undermeningen. Sedan hade vi en bokdiskussion.Efter den diskussionen var allt helt plötsligt glasklart. Vi hade då kommit fram till några olika tolkningar, som jag lätt kunde läsa ur bokens ostrukturerade handling. Det är konstigt hur något som först är så konstigt och totalt obegripligt, helt plötsligt blir en självklarhet.
Men även med min nya förståelse för bokens innebörd kan jag inte säga att jag gillar den så mycket mer än jag gjorde innan. Jag tror att jag fortfarande är lite irriterad över att den var så svår att förstå. Men nu vet jag i alla fall hur mycket som kan bli begripligt av ett litet boksamtal.

1 kommentar: