måndag 28 januari 2013

Jason eller Medea?

För mig är valet faktiskt relativt lätt. Jag står på Medeas sida i den här debatten. Visst förstår jag ungefär hur Jason tänker, men jag tycker inte hans anledningar var tillräckligt bra. Och enligt mig var det han gjorde riktigt lågt.

Visst, han tänkte på Medea och barnen, och jag kan förstå att ett sådant erbjudande inte är något man tackar nej till bara sådär. Men hallå där! Medea har ju faktiskt offrat allt för hans skull, trotsat och förolämpat sin familj och valt ett liv i exil, allt för hans skull, och sedan kommer han och säger att "Nu får du lämna landet för jag ska gifta mig med en bättre tjej och vi är rädda att du ska döda henne eftersom du är så arg, tänk på att det är för ditt bästa."
Dålig stil!

Jag kan dock tycka att Medea kanske går lite för långt i sin ilska. Jag förstår att hon är arg, men hon blir ju rent från vettet förbannad. Rent av lite galen. Men fortfarande Jason hade kunnat tänka mer på Medea. Visserligen påstår han att det var det han gjorde. Men han var allt hon hade kvar och han tog det ifrån henne. Hade han tänkt ett steg längre hade han kanske förstått det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar